TARİHÇE VE İLKLER
 
     
 
Ulu Önder Atatürk’ün direktifiyle 3 Mayıs 1935 yılında faaliyete geçirilen Türkkuşu Genel Müdürlüğü bünyesinde önce Planör Uçuş Okulu ve hemen ardından da Paraşüt Okulu açılmıştır.

Rusya’ya paraşütçülük ile ilgili eğitime Abdurrahman Türkkuşu gönderilmiş ve ilk atlayışını Eylül 1935 yılında yapmıştır. Rusya’dan dönüşünde Abdurrahman Türkkuşu ilk Paraşüt Okulu Müdürü olarak atanmış ve ilk paraşüt kursu 1956 yılında başlatılmıştır.

İlk paraşüt kursiyeri olarak Hasan Sami Tunal 16 Temmuz 1956 yılında C-47 uçağından TU-7 paraşütü ile Ergazi meydanına atlayış yapmıştır.

1963 yılına kadar İnönü, Etimesgut ve Ergazi Türkkuşu tesislerinde başlangıç kurslarına devam edilmiş ve 2003 yılı itibariyle 38084 paraşüt başlangıç kursiyeri sertifika almıştır.

1963 yılından itibaren paraşüt tekamül kursları planlanmış ve açılan tekamül kurslarında bu güne kadar 680 paraşütçü FAI-D sertifikası almıştır

FAI- C ve D sertifikalı paraşütçülerin katıldığı ilk Türkiye Paraşüt Şampiyonası 1969 yılında organize edilmiştir. Paraşüt Okulu paraşütçüleri Türkiye’de ilk defa 5 kişilik bir timle ve TU-7 paraşütleriyle 19 Mayıs 1965 yılında Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor Bayramında Ankara’da gösteri atlayışı yapmışlardır.

Paraşüt Okulu paraşütçüleri Ahmet Talu ile Atilla Parla 17 Mayıs 1965 yılında Ergazi üzerinde havada ilk defa tutuşan ve ikili olarak 5 saniye düşen paraşütçülerdir.

Türk Hava Kurumu Paraşüt Okulunun, ilk katıldığı Dünya Şampiyonası ise 1964 yılında Batı Almanya’da (LEUTKIRCH İM ALLGAU) yapılan 7.Dünya Paraşüt Şampiyonasıdır.

Türk Hava Kurumu Paraşüt Okulu spor paraşütçülüğünün yanında 1967 yılından beri Türk Silahlı Kuvvetleri personeline de paraşüt eğitimi vermeye başlamış, Kara Kuvvetleri Komutanlığı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Özel Kuvvetler Komutanlığı, Kara Harp Okulu ve Astsubay Sınıf Okullarına da her yıl paraşüt kursları açmakta ve Türk Silahlı Kuvvetlerine paraşütçü yetiştirerek yurt savunmasında onurlu bir görev yapmaktadır.

1997 yılında Türkiye’de (İzmir-Efes) organize edilen 1 nci Dünya Hava Oyunlarına iştirak edilmiş, erkeklerde ve bayanlarda Dünya birinciliği elde edilmiştir.

2003 yılında Fransa’da yapılan dünya şampiyonasında bayanlarda ve erkeklerde iki dünya dördüncülüğü almıştır.

 
     
 
BAŞLANGIÇ KURSLARI
 
 
 
 

16 yaşından gün almış, istekli ve sağlıklı her Türk vatandaşı, İnönü Hava Eğitim Merkezinde ücretsiz olarak açılan paraşüt başlangıç kurslarına katılabilir.
Paraşüt başlangıç kursu eğitimleri Türkkuşu Genel Müdürlüğü Paraşüt Okulunda görev yapan 32 deneyimli, tecrübeli paraşüt öğretmeni tarafından verilmektedir.


Paraşüt başlangıç kurslarımız ücretsiz olup kursa katılacak kursiyerlerin kurs süresince yemek ve yatak ihtiyaçları da ücretsiz olarak T.H.K tarafından karşılanır. Kurs bölgesine gidiş-dönüş yol ücretleri kursiyerlere aittir.

Paraşüt başlangıç kursları 5 gün sürelidir. İnönü Hava Eğitim Merkezine gelen kursiyerler spor kondisyon testine tabii tutulurlar. Testi başarıyla bitiren kursiyerlere 4 gün yer eğitiminde toplam 30 saat ders verilir. Bu eğitimler sonunda yapılan sözlü ve yazılı sınavda başarılı olanlara 5 nci gün bir atlayış yaptırılarak, paraşüt başlangıç sertifikası, atlayış kartı ve paraşüt başlangıç brövesi verilir.

İNÖNܒDE 5 GÜNÜNÜZ NASIL GEÇİYOR

İnönü Hava Eğitim Merkezine gelen kursiyerler, amatör paraşütçüler ve öğretmenleri tarafından bay ve bayan koğuşlarına yerleştirilirler.

Ertesi gün sabah erkenden tüm kursiyerlere spor kondisyon testi yapılır. Bu testte başarılı olan kursiyerler hemen derslere başlarlar.

Dersler teorik ve uygulamalı yer dersleridir. Dershane de veya açık alanda yapılır. Ders aralarında dinlenmeleri için 10’ar dakika zaman verilir, öğle vakti sırayla yemeğe giden kursiyerlerin öğleden sonra da dersleri devam eder. Akşam yemeğinden sonra yat saatine kadar serbest zamanda öğrenci gazinosunda tüm kursiyerler bir yandan paraşütçülükle ilgili CD seyredip, günün yorgunluğunu atarken bir yandan da birbirlerini tanıma fırsatı bulurlar.

4 gün böyle geçer ve 4 cü günün sonunda yapılan sözlü ve yazılı sınavda başarılı olan kursiyerler, 5 nci günün sabahı gün doğar doğmaz atlayışlarına başlarlar. Böylece belki de hayatlarında ilk kez bir uçağa binen kursiyerler, bu da yetmiyormuş gibi bir de kendilerini boşluğa bırakıp, dünyanın en güzel, en cesaretli işini yapmış olurlar.

Kursiyerler, yapılan sertifika töreninden sonra zoru başarmış olmanın verdiği mutlulukla ve tekrar görüşmek ümidiyle kamptan uğurlanırlar.

Eğitimlerimizi yapacağımız yer olan İnönü yaz aylarında gündüzleri çok sıcak olur. Yer dersleri de genellikle açık alanda yapıldığı için kursiyerlerin yanlarında yedek tişörtler, eşofman ve şapka; akşamları da soğuk olduğu için mont getirmeleri uygun olacaktır.

Başlangıç sertifikası alan kursiyerler atlayışlarını geliştirmek için bir sonraki yıl tekamül kursu için başvuruda bulunabilirler.

Paraşüt okulu aynı zamanda Kara, Hava, Deniz Harp Okulları, Astsubay Hazırlık Okulları, Jandarma Genel Komutanlığı, Özel Kuvvetler Komutanlığı, GATA ve SAT Grup Komutanlığına da paraşüt başlangıç kursu vermektedir.

2003 yılı itibariyle 38084 kişiye paraşüt başlangıç sertifikası verilmiştir.

Tüm Türk halkını mavi göklerde buluşmak üzere bekliyoruz. Gökyüzünden uçak dolusu sevgilerle .....

TEKAMÜL KURSLARI
 

Tekamül kursuna katılmak için paraşüt başlangıç kursuna katılmış ve atlayış belgesini almış olmak gereklidir. Tekamül kursunda kursiyer, serbest düşüş eğitimi, kumandalı paraşüt ile sevk idare gibi eğitimler alır. Tekamül kursu 4 safhada yapılmaktadır.

1. Safha ; Kursiyer otomatik açılışlı paraşütle düzgün kapı çıkışı, düzgün paraşüt açışı, düzgün sevk, idare konularında eğitime alınır. 1. Safhada kursiyere 29 saat nazari eğitmle atlayışa başlatılır. 10 atlayış yukarıda yazılı olan düzgün kapı çıkışı, düzgün paraşüt açışı, düzgün sevk idarede başarılı olanlar ekstra 2 saat daha yer eğitimine tabi tutulur. Bu eğitimler asimetrik kapı çıkışları ve öğretmen ile çift çıkış (FS) eğitimidır.

Bu eğitimler bittikten sonra öğrenci aldığı bu ekstra eğitimleri pratik olarak uygular ve 1. Safha eğitimini tamamlamış olur. Bu safhada öğrenciye FAI-A sertifikası alması hedeflenir. Sertifika şartları; minimum 25 serbet atlayış, 5 dakika serbest düşüş, öğretmen gözetiminde 5 formasyon (FS) atlayışı (en az ikili) ve en az 10 atlayış 50 metre çaplı hedefe inebilme istenir.

2. Safha ; 2 safhada kursiyere FAI-B sertifikası alması hedeflenir. Sertifika şartları; minimum 50 serbest atlayış, minimum 30 dakika serbest düşüş zamanıdır. Ayrıca kursiyerden 10 adet formasyon (FS) atlayışı ve en az 5 atlayış 3’lü formasyon yapmış olmalıdır. 2.safhada kursiyere 17 saat ders verilir. Özellikle dallar konusunda temel eğitim uygulanır. Temel eğitimi verilen dallar; Canopy Formation (CF) açık paraşütle eşli çalışma, Formation Skydiving (FS) serbest düşüşte eşli çalışma ve Klasik (hedef-stil) dir. Bu eğitimleri aldıktan sonra uygulamada başarılı olan kursiyerler 3 ncü safhaya geçirilir.

3. Safha ; eğitimlerinde kursiyerlere 18 saat ders verilir. FAI-C sertifikası alması hedeflenir. Sertefika şartları; minimum 200 serbest atlayış, mimimum 60 dakika serbet düşüşü zamanı, 50 adet formation skydiving atlayışı ve en az 10 atlayışın 4’lü formasyon atlayışı olması gereklidir.

Bu safhada kursiyere dallar konusunda ileri safha eğitime tabi tutulur. Kursiyerin hangi dalda daha kabiliyetli olduğu yapılan uygulamalarda gözlemlenir. Kursiyer yarışmacılık konusunda eğitim alır. Yine bu safhada FAI-C sertifikasını alan kursiyer atlayışlarına devam ederek 500 serbest atlayış ve minimum 180 dakika serbest düşüş şartını yerine getirerek FAI-D sertifikasını alır. 3.safha eğitimlerini tamamlayan kursiyer 4.safha eğitimlerine tabi tutulur.

4. Safha ; ileri tekamül safhası olarak da nitelendirilir. Bu safhada kursiyerler yarışma tekniklerini öğrenir ve çeşitli paraşüt yarışma dallarında kabiliyetleri doğrultusunda ayrılırlar. Kursiyerler bundan sonra ayrıldıkları dallarda eğitimlerine devam ederler.

 
PARAŞÜT ÇEŞİTLERİ
 
Bu gün kullanımda olan paraşütler temel yapıları, üretilen malzeme ve kullanım amaçları yönlerinden incelendiğinde farklılıklar gösterir.

Temel yapıları incelendiğinde yuvarlak (kubbe) ve kanat paraşütler olarak sınıflandırılabilir. Yuvarlak paraşütlerin manevra kabiliyeti kanatlara göre daha az ve yavaştır. “Kanat” yani kanat profiline sahip paraşütler daha yüksek manevra yeteneklerinin yanı sıra daha küçük yüzey alanına sahip olmalarına rağmen daha yumuşak inişlere izin verirler. Paraşütler, üretildikleri kumaşların hava geçirgenlik oranları açısından da farklılıklar gösterir. Sportif paraşütçülük için tasarlanmış tüm sistemlerin içinde bir yedek bir de ana paraşüt olmak üzere iki paraşüt barındırır.

Modern sportif paraşütçülükte en çok kullanılan paraşütler kanat paraşütleridir. Bunlar kullanılacakları atlayış çeşidine göre farklılıklar gösterir. Yavaş ve stabil uçuş karakteristikleri ile hedef paraşütleri; sağlam yapıları , türbülanstan az etkilenmeleri ile CF paraşütleri; yüksek süzülme oranları ve palya kabiliyetleri ile yüksek performanslı paraşütler bunlara örnek olarak gösterilebilir. Sportif paraşütçülük için olanların yanı sıra yamaç paraşütleri, sabit yerlerden atlamakta kullanılan paraşütler, askeri taktik paraşütleri, yük paraşütleri, aydınlatma fişeği taşıyanlar ve bazı hava taşıtlarının inişte sürat azaltmak için kullandığı fren paraşütleri de paraşüt çeşitleri arasında sayılabilir.

 
YARIŞMA DALLARI
 

HEDEF ATLAYIŞI


Serbet paraşütçülüğün yarışmacılık dallarından biri olan hedef atlayışı takım ve ferdi olarak yapılır.

Atlayışın amacı 20 m. ile çevrilmiş dairenin içinde bulunun 5 m. çaplı sünger panonun üzerinde, elektronik olarak ölçüm yapan 15 santim yarı çaplı bir diskin tam merkezine tek ayağın topuğu ile inmektir.

Merkeze inen yarışmacı o atlayış için en iyi puanını almış olur. Yani Sıfır(0) cm ceza puanı almış kabul edilir.


0 cm. ceza puanından sonra 1-2-3 .............15 cm. kadar büyür.

Yarışmaların geçerli olabilmesi için 5 tur atlayış yapılır. Turlar sonunda yapılan her atlayışın ceza puanı toplanır ve en az ceza puanı alan yarışmacı birinci olur.

Yarışma kuralları gereği takım en az 3 asıl olmak üzere 5 kişiden oluşur. Takım atlayışı meteorolojik şartlar uygun ise 1100 m.den, değil ise 900 m. den gerçekleştirilir. Takım uçaktan tek tek belirli aralıklarla çıkar ve paraşütlerini açarlar. Paraşütlerini açtıktan sonra yere inişte sıkışmamak için budak (derin dönüşler) stol (paraşütün frenlerini tamamen çekip beklenmesi sonucu paraşütün taşıyıcılığının kalmamasını sağlayarak derin çöküşler) gibi irtifa kaybettikleri hareketleri yaparak aralarındaki irtifayı açarlar.

Hedef atlayışlarının başarılı olması tüm paraşütçüler için önemlidir. Değişik bölgelere yapılan atlayışlarda hedef atlayışları yapılırcasına sevk idare yapılır ve konsantre olunur.
 

STİL ATLAYIŞI
 
Stil atlayışı, serbest düşüş sırasında sadece vücudumuzu kullanarak yaptığımız belirli kurallara dayanan hareketlerdir. Stil atlayışı ferdi olarak 2200 m. irtifadan yapılır.

Stil atlayışı incelemesi; stil atlayışları sağa-sola dönüş ve geriye takla olmak üzere toplam 6 hareketten oluşur. Stil atlayışları 4 gruba ayrılır.

1.Grup Sağ seri; İlk dönüş sağdan başlar sırasıyla soldan dönüş ve taklayla devam eder. Hareketin ikinci yarısı da aynen ilk yarısı gibidir.

2. Grup Sol seri; İlk dönüş soldan başlar sırasıyla sağdan dönüş ve taklayla devam eder. Hareketin ikinci yarısı da aynen ilk yarısı gibidir.

3. Grup Sağ karışık; İlk dönüş sağdan başlar sırasıyla soldan dönüş ve taklayla devam eder. Hareketin ikinci yarısında ise ilk hareket bu kez soldan başlar, sırasıyla sağdan dönüş ve taklayla biter.

4. Grup Sol karışık; İlk dönüş soldan başlar sırasıyla sağdan dönüş ve taklayla devam eder. Hareketin ikinci yarısında ise ilk hareket bu kez sağdan başlar, sırasıyla soldan dönüş ve taklayla biter.

Stil atlayışlarında hareketlerin hızlı olarak yapılabilmesi için atlayıcının kendini kontrol edebileceği maksimum dikey hıza ulaşması gerekir. Stil atlayışının genel amacı verilen hareketleri mümkün olan en kısa zamanda ve hatasız olarak yapmaktır. Stil atlayışlarında kullanılan özel tulum, paraşütçünün havada daha süratli düşmesini ve hareketlerin yapılması sırasında süratin korunmasını sağlar. Paraşütçünün bu atlayışta kullandığı harnes de küçük ve rahat olmalıdır. Stil atlayışları yerden verilen ve pilot tarafından paraşütçüye iletilen hazırlan ve atla komutları ile yapılır.

Değerlendirilmesi; paraşütçü stil atlayışını yaparken daha önceden yerde belirli bir nirengiye kurulmuş yerden-havaya kamerayla çekimi yapılır. Bu çekim paraşütçüye uçak içerisinde pilot tarafından verilen atla ikazı sonucunda paraşütçünün uçaktan atlamasıyla başlar. Yapılan her dönüş ve taklanın başlama-durma yerleri kamerayı göstermelidir. Daha sonra bu görüntüler stil hakemlerinin değerlendirmesiyle derecelendirilir. Derecelendirme de başlıca öğe zamandır. Bu zamanlama 16 saniye ile sınırlandırılmıştır.



FS (FORMATION SKYDIVING )


Formation Skydiving 4’lü ve 8’li gruplarla serbest düşüşte belli bir zaman dilimi içerisinde daha önceden belirlenmiş zorunlu hareketlerin yapıldığı atlayış türüdür.

4 WAY; 4 yarışmacı ve 1 kameramandan oluşur. 9500 feet irtifadan atlayış yapılır. Serbest düşüşün ilk 35 saniyesi değerlendirilir.

8 WAY; 8 yarışmacı ve 1 kameramandan oluşur. 12000 feet irtifadan atlayış yapılır. Değerlendirme süresi 50 saniyedir.

Değerlendirmede takımla birlikte atlayış yapan takım kameramanının tespit ettiği görüntüler esas alınır. Formation Skydiving yarışmalarında raundlardan her biri için blok ve randomlar karışık olarak belirlenmiş bir birini izleyen 5 ya da 6 hareketten oluşmaktadır. Her doğru hareket 1 puan olarak kazanılır.

RANDOM; bir puandan oluşan formasyonlardır.
BLOK ; İki ayrı puandan oluşan formasyonlardır. Blokların arasında manevralar dönüşler yer alır. Bu dönüşler ikinci formasyona geçilmeden önce doğru olarak tamamlanmalıdır.

Takımlar, (4’lü 35 saniye, 8’li 50 saniye süre içerisinde) 5 ya da 6 hareketten oluşan raundu çabuk ve düzgün bir biçimde, hareketler bitimi başa dönerek tekrar edeceklerdir. Yarışma zamanı bir ya da daha çok yarışmacının uçağı terk ettiğinin görüldüğü anda başlar. Tutuşma noktaları kollar ve bacaklar olarak sınıflandırılmıştır. Baş ve gövdeden tutuşlar değerlendirmeye alınmamıştır.

Formation Skydiving bir birliktelik demektir. Bir şeyi yapmanın bir çok yolu vardır. Ama önemli olan takımın birlikte hareket etmesidir. Doğru bir çalışma, doğru bir hazırlık evresi amaçlarımızı ulaşmamızı sağlar. Şu asla unutulmamalıdır; yarışma antrenman sırasında kazanılır.


 PARAŞÜT TAKIMININ KATILDIĞI YARIŞMALAR

TARİH
YARIŞMA ADI
DÜZENLEYEN ÜLKE
TÜRK TAK. DERECESİ
KATILAN ÜLKE SAYISI
YARIŞMACILAR
1989 DÜNYA
ŞAMPİYORASI
İSPANYA
20
21
Cavit KÖKTEN
Cumhur GÜLER
Turgut AKAR
Akif ÖZTÜRK
Wolfgang GRIESSE (K-ANTRENÖR)
1993 DÜNYA
ŞAMPİYONASI
ABD
26
27
Ufuk TANDOĞAN
Gökhan UÇAROĞLU
Hakan ZENGİN
Mahir ÇAKMAK
Lütfi ÇİÇEK (K)
1996 1. DHO TEST YARIŞMASI TÜRKİYE
3 NCÜ- 4 NCÜLÜK
3
Hakan ZENGİN
Gökhan UÇAROĞLU
Muammer EVCİ
Ahmet DERAN
Haluk ÖZİL (K)

Erdinç KÜFLÜ
Haluk USANMAZ
Özgür SÖNMEZ
Hüseyin VESKE
Vedat SÜER (K)

1997 1.DHO TÜRKİYE
35
38
Hakan ZENGİN
Haluk USANMAZ
Özgür SÖNMEZ
Hüseyin VESKE
Erdinç KÜFLÜ (K)
2001 2.DHO İSPANYA
29
34
Hakan ZENGİN
Gökhan UÇAROĞLU
Muammer EVCİ
Haluk USANMAZ
Erdinç KÜFLÜ (K)
2002   İSPANYA
24
24
Hakan ZENGİN
Gökhan UÇAROĞLU
Muammer EVCİ
Haluk USANMAZ
Vedat SÜER (K)
 

CANOPY FORMATION (CF)

CF atlayışlarında paraşütçüler serbest düşüş yeteneklerinden çok paraşütlerini kullanmadaki becerilerin göstermek ve bunu bir takım çalışması içerisinde göstermek ve ortaya koymak durumundadırlar. Sportif paraşütçülük için, geliştirilmiş hemen her paraşüt ile CF atlayışı yapılabilir. Fakat en iyi sonuçlar CF için özel olarak üretilmiş paraşütlerle alınır. Bu paraşütler hızlı ve düzenli açılış karekteristikleri, hem yavaş hem hızlı uçuş sırasında stabil kalmaları, grup halinde iken rahat uçurulabilmeleri sert çekiştirmelere ve kumaşa binen büyük şoklara karşı destekli yapıları ile dikkat çeker.

CF yarışmaları 3 ayrı kategoride yapılır. Bunlar; 4 way rotation, 4 way seguential ve 8 way speed formation dır. Tüm yarışma atlayışları takım kameramanı tarafından kaydedilir. Hakemler atlayış sonrasında bu görüntüleri değerlendirir.

4 way rotation takımları biri kameraman olmak üzere 5 kişiden oluşur. Amaç mümkün olduğunca kısa sürede bir dörtlü stack plane formasyonu kurmak ve en üstteki atlayıcının gruptan ayrılıp, en alta geçmesi yoluyla bu formasyonun yenilemektir. Oluşturulan her dörtlü stack plane formasyonu 1 puan değerindedir. Atlayışlar 7000 feet yükseklikten yapılır. Takımın kameraman dışında ilk üyesinin uçaktan ayrılmasıyla başlayan ve en fazla 120 saniye süren kısmı değerlendirmeye alınır.

4 way sequential takımları da biri kameraman olmak üzere toplam 5 kişiden oluşur. Amaç daha önce hakemler tarafından kura ile belirlenen formasyonların sıra ile mümkün olduğunca çok yapılmasıdır. Tamamlanan her formasyon bir puan ile değerlendirilir. Atlayışlar 8000 feet yükseklikten yapılır. Takımın kameraman dışındaki ilk üyesinin uçaktan ayrılmasıyla başlayan ve 120 saniye süren kısım değerlerdirmeye alınır.

8 way speed formation takımları ise biri kameraman olma üzere toplam 9 kişiden oluşur. Amaç daha önce hakemler tarafından kura ile belirlenmiş tek bir formasyona mümkün olduğunca hızlı bir şekilde oluşturmaktır. Takımın, kameraman dışında ilk üyesinin uçaktan ayrılmasıyla belirlenmiş formasyonun oluşturulması arasındaki süre takımın aldığı puandır. En kısa süre en iyi derecedir. Alınabilecek en kötü derece olan 120 saniyeyi geçen süreler 120 saniye olarak değerlendiril. Bu kategoride atlayışlar 6000 feet yükseklikten yapılır.



 PARAŞÜT TAKIMININ KATILDIĞI YARIŞMALAR

TARİH
YARIŞMA ADI
DÜZENLEYEN ÜLKE
TÜRK TAK. DERECESİ
KATILAN ÜLKE SAYISI
YARIŞMACILAR
2002 6. DÜNYA İSPANYA
7
8
Fikret SÖĞÜT,
Barış ERDEM,
Mustafa AĞCAHAN, Halil ÖZTÜRK,
Beslan BABAOĞLU (K)
2003 10. DÜNYA PARAŞÜTÜ ŞAMPP. FRANSA
7
10
Fikret SÖĞÜT,
Barış ERDEM,
Mustafa AĞCAHAN,
Harun ÖZTAŞ
Beslan BABAOĞLU
Erdinç KÜFLÜ
 
FREE STYLE ( FS )
 
Serbest stil; serbest düşüşte bir dizi serbest stil hareketini artistik ve teknik olarak mümkün olduğunca doğru yapmaktır ve yarışmalarda tamamlanan tüm turların toplam puanına göre en yüksek toplam puana sahip olan birinci olarak seçilir. Serbest stil yarışmalarında bir serbest düşüş kameramanıyla takım oluşturulur. Takımların daha önce hazırladıkları yeteneklerini sergileyecekleri zorunlu hareketler ve tamamıyla takımların kendi isteğine bağlı olarak yapacakları serbest hareketler gerçekleştirilir.

HAREKETLER; zorunlu ve serbest olmak üzere iki çeşittir. Zorunlu hareketler dizisi, belirtilen sırayla beş (5) zorunlu hareketten oluşur. Temel dönüşler ve hareketler 4 çeşittir. Dik dönüşler, yatay dönüşler, taklalar ve burgular. Yarışmalarda minimum tur 1 atlayıştır.

Serbest dizisi ise; serbest hareketlerin içeriği tamamen ekip tarafından seçilir. Serbest stilde zorunlu hareket tur sayısı 2 atlayıştır. Serbest hareket tur sayısı 5 atlayıştır. Toplam yarışmalarda 7 atlayış yapılır.

ÇIKIŞ YÜKSEKLİĞİ; Bütün yarışmalar için çıkış yüksekliği 13.000 feet (3960 m) atlama uçak hızı 80 knot (- + 5 knot) hızla çıkış yapılır.

ÇALIŞMA ZAMANI; 45 saniyedir. Hareketler bu zaman diliminde değerlendirilir.

TAKIMLAR; Oluşturulan takım ulusal ya da uluslar arası bir takım olabilir. Her ulusal takım üyesi kendi havacılık kulübünü temsil eder. Uluslar arası takım üyesi FAI’yi temsil eder.

HAVADAN HAVAYA VİDEO ÇEKİMİ; Kameraman her atlayışı değerlendirmek ve takımın performansını 3.şahıslara göstermek için atlayışları çekecektir. Aynı video sinyali, yerde görüntüleme ve kayıt için verici tarafından canlı nakledebilir. Eğer canlı yayın mümkünse verici başhakem tarafından uygun bulunmalıdır. Kameramanlarda da zorunlu hareketler vardır. Puanlamanın % 25’i çekim yapan kameramana aittir.

DEĞERLENDİRME: Her zorunlu atlayış için 0-10 arası puanlama yapılır. Serbest atlayışlar içinse 4 çeşit puanlama vardır. Bunlar; zorunlu, teknik, artistik ve kamera çalışmasıdır. Zorunlu hareketlerde herhangi birinin yapılması, atlanması halinde o hareket için 0 puan verilir. Değerlendirmede artistik puanlamadaki kriterler yaratıcılık, orijinallik, estetik, çekicilik, hareket stilinin sürekliliğidir. Kameramanın çekim kriterleri ise; pozisyonu, pürüzsüzlük ve sağlam görüntü, orijinallik, kamera görüntüsü ve açısının etkinliği, takım çalışmasıdır.

Türkiye’de Freestyle’de ilk atlayışlar ve ilk atlayış çekimi 1996 yılında yapıldı. İlk yarışma 1997’de Türkiye’deki 1 nci Dünya Hava Oyunları ile katılınmıştır.


 PARAŞÜT TAKIMININ KATILDIĞI YARIŞMALAR

TARİH
YARIŞMA ADI
DÜZENLEYEN ÜLKE
TÜRK TAK. DERECESİ
KATILAN ÜLKE SAYISI
YARIŞMACILAR
1997 1. DHO TÜRKİYE
12
15
Esra ARSLAN, Fikret SÖĞÜT (K)
2002 3. AVRUPA ŞAMPİYONASI İSPANYA
8
9
Esra ARSLAN, Erdinç KÜFLÜ (K)
 

SKY SURF ATLAYIŞI ( SS )
 
Paraşütçülük sporunun zevkli çalışmalarından biridir. Skysurf atlayışı ana hattı ile paraşütçünün her iki ayağına sabitlenen, boyutları tecrübe arttıkça büyüyen, özel olarak üretilmiş skysurf tahtası ile birlikte uçaktan çıkmasıdır. Zorunlu ve serbest serilerden oluşan çalışmasını hava kameramanının kayıtlarıyla kanıtlar.

Skysurf bir takım çalışmasıdır. Bir skysurfer ve bir kameraman takımı oluşturur. Puanlamanın % 75 skysurfer, % 25’i kameraman içindir. Skysurf ve bağlama aparatları paraşütçünün tecrübesine göre değişir.

Skysurf eğitimi küçük boyutlu surf tahtası ile başlar ve tecrübe kazanıldıkça boyutları büyür. Skysurf tahtasının üzerinde tehlike anında rahatça kendimizden ayırabileceğimiz bir sistem mevcuttur. Yarışmalarda 3 raunt zorunlu hareketler, 7 raunt serbest hareketlerden oluşan 10 rauntluk atlayışlar üzerinden değerlendirmeler yapılır. Bu bölümlerde orjinallik, yaratıcılık, devamlılık ve kamera çalışması ön planda tutularak puanlama yapılır. Atlayış irtifası 4000 m. olup çalışma süresi 50 saniyedir. Uçaktan ilk çıkan paraşütçü ile yarışma süresi başlar ve 50 saniyede tamamlanır. Değerlendirmeler 50 saniye içerisindeki çalışmalardan yapılır.

Skysurf çalışmalarına 1996 yılında 2 paraşütçü (Hakan ZENGİN ve Gökhan UÇAROĞLU) ile başlanmış ve ilk yarışmaya 1997 yılındaki 1 nci Dünya Hava Oyunlarında Gökhan UÇAROĞLU ile katılınmıştır. Yarışmaya skysurf ile yaptığı 88 atlayış ile katılan yarışmacı takımlar arasında tecrübesizliği sebebiyle sonuncu olabilmiş ve 1997 yılında yapılan atlayışlardan sonra çalışma yapılamamıştır.


 YARIŞMALARA KATILAN PARAŞÜTÇÜLER

TARİH
YARIŞMA ADI
DÜZENLEYEN ÜLKE
TÜRK TAK. DERECESİ
KATILAN ÜLKE SAYISI
YARIŞMACILAR
1997 1. DHO TÜRKİYE
20
20
Gökhan UÇAROĞLU, Vedat SÜER
 

TANDEM

Tandem atlayışı bir paraşüt ile iki kişinin atlayış yapmasıdır. Daha önce paraşüt atlayışı olmayan bir kişiye (yolcu) tandem atlayışı ile ilgili ders verilerek tandem pilotunun önüne kuşam tertibatıyla bağlanarak 3000 m.den uçaktan atlayış gerçekleştirilir. Yaklaşık 180-220 km/saat hızla 30 saniye (1200 m) serbest düşüş yapılır, ardından paraşüt açılır. Açık paraşüt ile yolcu ortalama 5 dakika yeryüzünü havadan görme şansını elde eder. Tandem atlayışında yolcunun yapması gereken çok fazla bir şey yoktur. Atlayış boyunca bütün kontroller tandem pilotundadır.

 
Önemli olan, tandem atlayışına karar vermek. Atlayışa karar verdiğiniz anda tandem pilotunuzdan 20 dakika ders alarak bu zevki tadabilirsiniz. Tandem pilotları en az 1500 atlayışlı, sorumluluk duygusu gelişmiş formasyon eğitimi almış, serbest düşüşte profesyonel kişilerdir.
 

ACCELERATED FREEFALL ( AFF )

Hızlandırılmış serbest düşüş olarak adlandırdığımız bu atlayış öğrencinin gelişiminde büyük rol oynar. AFF öğrenciye serbest düşüş ustalığı kazandırmak için kullanılan bir yöntemdir. Öğrenci 3000m. irtifadan iki öğretmen ile birlikte paraşütü açmadan 40 sn kadar serbest düşüş yapar, karşılaştığı problemler öğretmenler tarafından


gösterilerek giderilir. Öğrenci yanındaki öğretmenlerin güvencesindedir ve kendisini paraşüt açılıncaya kadar bırakmayacaklarını bilir.
 
HAVA KAMERAMANLIĞI
 
Hava kameramanlığı zor atlayışlar gerektiren, çok iyi serbest düşüş yapabilen, bununla beraber formasfon skydiving eğitimi almış, havada rahat, esnek, paraşütçülerden seçilip eğitilirler.

Havada serbest düşüşteki bir ya da birden fazla paraşütçüyü kameraya kaydediyorsanız öncelikle onlara yakın olmak durumundasınız ve bu objeleri hep kadraj içerisinde tutmak gibi zor bir işi başarabilmelisiniz. Bir hava kameramanı fotografçısının atlayış yapmadan önce atlayış ekipmanını çok iyi kontrol etmesi ve gerekli ayarlamaları yapması hayati önem taşır. Bununla beraber yapmış olduğu atlayış sonucunda iyi bir çekim yapması gerekmektedir.

Hava kameramanını başında bulunan özel hazırlanmış kaskın üzerine monte edilen video kamera ve fotoğraf makinasının ağırlığı ne olursa olsun kameramanın serbest düşüşten sonra, paraşütünü açtığında boynuna binen yük o anki ağırlığın 7 katıdır. Bu da kameramanın ne kadar zor şartlarda çekim yaptığının göstergesidir. Hava kameramanının çekim yaparken ne kadar eğlendiğini ve haz duyduğunu ancak bir hava kameramanı anlar.

Unutmayın ki! Eğlenirken zaman akıp gider.

 
 
SIKÇA SORULAN SORULAR
 
Soru 1: Paraşütünüzün hiç açılmadığı oldu mu?
Cevap : Paraşütlerimiz kumaş ve ipler bütünlüğünden oluştuğu için serbest düşüşten kaynaklanan rüzgar aracılığıyla açılma işlemini gerçekleştirir. Paraşütlerimiz fabrika çıkışlarında manuel denilen kullanma ile ilgili bilgileri içinde bulunduran bir kitapçık ile teslim edilir. Paraşütlerimiz bu kurallar dahilinde katlanır. Paraşütlerimiz arızalı açılması ya da hiç açılmaması durumlarında en büyük faktör insan faktörüdür yani yanlış katlamadır. Daha sonra ise malzeme faktörü söz konusudur. Sonuç olarak paraşütlerimiz açılmama gibi tepkiler verebiliyor ve bizde gerekli acil durum kurallarını uygulayarak yedek paraşütümüzü açıyoruz.

Soru 2: Yedek paraşütünüzün açılmama riski var mı?
Cevap: Yedek paraşütlerimiz üretim aşamasında defalarca testlere tabii tutulmuşlardır ve son derece güvenlidirler. Yedek paraşütlerimiz katlama eğitimi almış tecrübeli paraşüt öğretmenleri tarafından katlanmaktadır. Yedek paraşütlerin açılmama riski yok denecek kadar azdır.

Soru 3: Ne kadar irtifadan atlayış yapıyorsunuz?
Cevap: Atlayış yapacağımız irtifa görevimizin içeriğine göre değişkenlik gösterir. Bu görev serbest düşüşte ya da açık paraşüt ile icra edilmesi gerekebilir. Görevimizin içeriği ne olursa olsun görevin amacına yönelik emniyet irtifasına uymak zorunludur.
Emniyet irtifası, görevin sona erdirilmesi gereken irtifa demektir. Bu irtifa, paraşütümüzün bünyesinde görev nedeni ile ya da açılma esnasında meydana gelebilecek acil durumlarda ana paraşütümüzden ayrılarak yedek paraşütümüzü güvenilir bir şekilde açmamıza izin verecek irtifadır. Görevimiz gereğince en yüksek irtifa atlayışlarımızı 4000 metreden ve 5000 metreden gerçekleştiriyoruz. Bu irtifalarda ise uçak içerisinde oksijen desteği alıyoruz.

Soru 4: Paraşütünüzü ne zaman açıyorsunuz ve zamanlamayı ya da irtifanızı nasıl anlıyorsunuz?
Cevap: Paraşütümüzü açış irtifamız daima emniyet kriterlerine bağlıdır. Emniyet irtifası, ana paraşütümüzün arızaları açılması durumunda bu paraşütten ayrılarak yedek paraşütümüzü açmamıza zaman tanıyacak gerekli yüksekliği tanımlar. Her paraşütçü atlayışı sırasında üzerinde altimetre adı verilen ve barometrik hava basıncı ile çalışan yükseklik ölçer taşımak zorundadır. Paraşütçüler serbest düşüş aşamasında bu altimetreyi devamlı kontrol ederler ve emniyetli irtifada paraşütlerini açarlar.

Soru 5: Paraşütlerinizi kumanda edebiliyor musunuz?
Cevap: Paraşütlerimiz uçakların kanatları ile aynı aerodinamik dizayna sahiplerdir ve bu konum onlara süzülüş kazandırmaktadır. Paraşütümüzün kumandasını, kubbenin arka kısmına bağlı kumanda ipleri ile sağlamaktayız. Örneğin (sağ tarafın iplerini çekerek sağ tarafa, sol tarafın iplerini çekerek sol tarafa ). Yere iniş anında ise her iki kumanda ipini aynı anda çekerek paraşütümüz yavaşlatıyoruz ve bir kuş kadar yavaş bir iniş yapıyoruz.

Soru 6: Paraşütünüzü nasıl açıyorsunuz?
Cevap: Paraşütümüzün açılışını, tıpkı kendisi gibi serbest düşüşümüzden kaynaklanan rüzgarla açılan, ana paraşütümüze nazaran çok daha ufak bir paraşütü rüzgarın içine bırakarak gerçekleştiriyoruz. Daha sonra bu küçük paraşüt rüzgar aracılığı ile şişerek ana paraşütümüzü çantasının içinden çıkartıyor ve böylece paraşütümüzü açmış oluyoruz.

Soru 7: Serbest düşerken ne kadar hız yapıyorsunuz?
Cevap: Serbest düşüş hızımız bedenimizin ağırlığı ve düşüş pozisyonumuza göre değişkenlik gösterir. Örneğin lasta pozisyonunda (yüz üstü) hızımız saatte 180 km iken baş aşağı pozisyonumuzda ise hızımız saatte 250 km ye kadar çıkabilir.

Soru 8: Serbest düşerken el ele tutunuyorlar bu nasıl oluyor?
Cevap: Serbest düşüşümüzden kaynaklanan rüzgarla el, kol ve bacaklarımızla verdiğimiz uyumlu hareketler bedenimizi sağa, sola, ileri ve geri olmak üzere kumanda etmemizi sağlar. Bizde böylece havada diğer paraşütçü arkadaşlarımızla serbest düşerken bir araya gelebilir ve el ele tutunabiliriz.

Soru 9: Serbest düşüşün sonunda paraşütünüzü açıyorsunuz bu açılma sırasında vücudunuza bir zarar geliyor mu?
Cevap: Tabi serbest düşerken yüksek bir sürate sahibiz (Yaklaşık 180 km/saat), paraşütümüz aniden açılacak olsa bedenimiz zarar görebilir. Fakat paraşütlerimizin dizaynlarına ve katlama kurallarına uyulduğu takdirde açılışları yavaş olmakta ve mevcut süratimiz aniden değil yavaşça önlüyor ve bizim zarar görmememizi sağlıyor.

Soru 10: Paraşütleriniz bir kullanım ömrü var mı?
Cevap: Dünya üzerindeki bir çok malzeme de olduğu gibi paraşütlerimizin de bir kullanım ömrü vardır. Bu süre o paraşütle yapılan atlayış adedi, kullanım şekli ve depolanma durumu ile eş orantılıdır. Eğer bir paraşüt hiç kullanılmasa bile raf ömrü dolduktan sonra paraşüt diğer şartlarda olduğu gibi kullanımdan kaldırılır. Paraşütlerin bu tahditleri fabrika talimatlarında bulunmaktadır.

Soru 11: Paraşütlerinize bakım onarım gibi işlemler yapıyor musunuz?
Cevap: Paraşütlerimize bakım onarım ve bunun gibi tamir işlemleri yapıyoruz. Bu işlemler paraşüt okulu bünyesinde görev yapan gerekli tüm eğitimleri almış profesyonel kişi ve kişiler tarafından yapılmaktadır. Bu işlemlerden sonra paraşütler tekrar kullanıma verilir.

Soru 12: Paraşütlerinizi nasıl katlıyorsunuz ve yedek paraşütleri kimler katlıyor?
Cevap: Her paraşütçü katlama eğitimi alır ve sertifikalandırılır. Böylece her paraşütçü kendi paraşütünü kendi katlar fakat yedek paraşütler eğitimi tamamlamış öğretmenler tarafından katlanır. Eğer uygun görülürse kişiler öğretmen kontrolünde yedek katlamayı öğrenirler ve yine sertifikalandırılırlar. Böylece kendileri yedek paraşütlerini de katlayabilirler.

Soru 13: Paraşütçülükte çeşitli dallar var mı?
Cevap: Paraşütçülükte diğer spor dalları içinde değişik dallar barındırır. Bu dallar serbest düşüş ve açık paraşütle olmak üzere ikiye ayrılır. Serbest düşüş dalları; formation sky diving (serbest düşerken eşli çalışma), free style (bale)… Açık paraşüt ile yapılan dallar ise canopy formation (açık paraşüt ile eşli çalışma), accuracy (nokta hedefe iniş)…

Soru 14: Havada serbest düşerken ya da açık paraşütle kamera çekimi yapabiliyor musunuz?
Cevap: Atlayış sırasında başımızı korumak için kullandığımız kaskımızın üzerine monte edilen kamera ile serbest düşerken ve açık paraşütümüzle uçarken görüntü alabiliyoruz.

Soru 15: Yağmur ve kar yağarken atlayış yapıyor musunuz?
Cevap: Yağmur ve kar yağışlı havalarda atlayış planlanmaz fakat atlayış sırasında aniden gelişen meteorolojik olaylar sonucu kar ve yağmur yağarsa yapacak bir şey yok pozisyonumuzu korur ve inişimizi gerçekleştiririz.

Soru 16: Havada üşüyor musunuz?
Cevap: Hava sıcaklığı her 1000 fit’te standart şartlarda 2 derece azalır. Atlayışlarımız yüksek irtifalardan yaptığımız için çoğu zaman soğuk havalara maruz kalıyoruz. Fakat soğuktan etkilenmemek için atlayış için özel tasarlanmış giysilerimizi kullanıyoruz.

Soru 17: Yüksek irtifalarda nefes almakta zorluk çekiyor musunuz?
Cevap: Oksijenin santimetreye düşen basıncı irtifaya çıktıkça düşer ve bu durumda bize yüksek irtifalarda nefes almada zorluk çıkarmaktadır. Çok yüksek irtifalarda genelde 14.000 feet ve yukarı irtifalarda oksijen destekli atlayışlar yapılmaktadır.

Soru 18: Paraşütçülüğe başlama yaşı nedir, alt ve üst sınırı var mıdır?
Cevap: Paraşütçülüğe, başlangıç aşaması denilen süreçle başlanır bu aşamanın alt sınırı en az onaltı yaşından gün almış olmak üst sınırı ise sağlık muayenesine bağlı olarak ve spor elemelerini başarıyla geçmek ile sınırlı. Tekamül dediğimiz ikinci ve daha ileri safha kurslarıı için yaşın önemi büyük. Bu sporu uzun vadede götürebilecek, yaşı küçük ve sağlık durumu müsait kişiler tercih edilmektedir.

TARİH YARIŞMALAR DÜZENLEYEN BAYAN TAKIM HEDEF DERECESİ BAYANLAR TAKIM GENEL KILASMAN ERKEKLER TAKIM HEDEF ERKEKLER TAKIM GENEL KILASMAN
ÜLKE
1976 13. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI İTALYA / ROMA - - 17.si -
(Toplam 26 takım)
1978 14. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI YUGOSLAVYA / ZAGREP - - - -
1980 15. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI BULGARİSTAN / KOZANLIK - - - -
1982 16. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI ÇEKOSLAVAKYA / LUÇENEÇ - - - -
1984 17. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI FRANSA / VİCHY - - - -
1986 18. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI TÜRKİYE / ANKARA 16.sı 15.si 7. si 12.si
( Top. 16 takım) (top. 15 takım) (Top. 27 takım) (Top. 27 takım)
1988 19. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI İSVEÇ / NİKOPİNK 17. si  YARIŞMA BİTİRİLEMEDİ (METEOROLOJİK NEDENLERDEN)
(Top. 19 takım)
1990 20. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI YUGOSLAVYA / LESLE-BLED 17. si 16. sı 16.sı 19. su
(Top. 18 takım) (Top. 17 takım) (Top. 28 takım) (Top. 28 takım)
1992 21. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI  AVUSTURYA / TRİEBEN 16. sı 14. sü 16. sı 17. si 
(Top. 18 takım) (Top. 18 takım) (Top. 29 takım) (Top. 29 takım)
1996 23. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI MACARİSTAN        
1998 24. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI HIRVATİSTAN 7. si 8. si 18. si  14. sü
(Top. 12 takım9 (Top. 12 takım) (Top. 33 takım) (Top. 26 takım)
2000 25. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI JAPONYA 6. sı   18. si  
(Top. 9 takım) (Top. 23 takım)
2001 26. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI  İSPANYA 8. si   9. su  
(Top. 13 takım) (Top. 26 takım)
2003 27. DÜNYA PARAŞÜT ŞAMPİYONASI FRANSA 10. su (56 yarışmacı) 6. sı  6. sı (127 yarışmacı) 7. si (127 yarışmacı)
(Top. 11 takım) (Top. 9 takım) (Top. 29 takım) (Top. 29 takım)